גלריה NOX לאמנות עכשווית מציגה: "מקומות תרבותיים" / איל ששון

המוקד של סדרת המוזיאון, אותה יצר ששון בין השנים 2008-2011, הוא העיסוק בחללים מוזיאליים, "מקומות תרבותיים". את החללים הללו, מוזיאונים ברחבי אירופה, בחר ששון לייצג דרך הפעולה הציורית, שבה משיכות המכחול נעות על הרצף בין אקספרסיביות לריסון. סדרת המוזיאון מהווה חריגה מהנושאים בהם עוסק ששון בדרך כלל – טבע וציורי נוף – וזוהי למעשה הפעם הראשונה שהיא מוצגת במלואה. כאן, עוסק ששון בפעולה הציורית באופן אחר ומתמקד במשיכות המכחול המאופיינות באקט של מריחה וטשטוש. אלו, עומדות בניגוד לחלל הארכיטקטוני הממסגר שכולא את הדמויות המשתהות בו ליצירת תחושה של ציפייה והמתנה, האטה של קצב.

השימוש בהשתקפויות, והמשחק בין החללים השונים מונכח על ידי השימוש במבט, שבאמצעותו מייצר ששון קשר בין הדמויות. הזגוגיות שבציורים משמשות כמיסוך בחלל הייחודי של ששון, שהעומק בו מודגש על ידי המחשתו של חלל בתוך חלל. בעבודות שבסדרה ניתן להבחין בהשפעות רבות – התקופה הרומנטית, ולסקז, ואף מגריט – השפעות שמשולבות יחד לציורים שמעוררים חווית התבוננות שונה על המוסד המוזיאלי.

המבט והחלל מתפקדים כמערכת שלמה בחלל המוזיאון, חלל שקם לתחייה בזכות הקהל שמגיע אליו. עם תחילת הקמתם של המוזיאונים הציבוריים המודרניים במחצית השנייה של המאה ה-18 באירופה, המוזיאונים שמו לעצמם כמטרה לייצר עבור הקהל חוויה של עונג אסתטי לצד חינוך ההמונים. בתוך כך, שאלת הקהל הייתה מרכזית, כיוון שהאוספים שעד אז הוצגו במסגרות פרטיות ואקסקלוסיביות נפתחו לציבור הרחב. במשך שנים רבות הדיון אודות הקהל שמגיע למוזיאון היה מרכזי ומהותי לשאלת המוסד והרלוונטיות שלו. שאלה זו נוכחת גם היום במוזיאונים ברחבי העולם – מי מגיע למוזיאון? מאיזה מעמד מגיע הקהל למוזיאון? כיצד ניתן לחנך בכותלי המוזיאון?  המוסד המוזיאלי עד היום מהווה גוף שמבנה ידע, ממסגר ומשמר את הידע שנבחר בהקשר ציבורי.

סדרת המוזיאון של איל ששון מעלה שאלות בנוגע לאותם נושאים. נוכחותו המובהקת של אקט המסגור, לצד משיכות מכחול אקספרסיביות המטשטשות את הגבולות בין האדם לחלל, בין האמנות לחלל בו היא מצויה, מציפה דיון פילוסופי ואף ביקורתי כלפי מקומו הדומיננטי של המוסד המוזיאלי בעולם האמנות. האלמנטים הפנטסטיים המשולבים בפעולה הציורית של ששון מבקשים אולי לשבור את גבולות הידע המיוצר במוזיאון ומבקשים מאיתנו להשתהות, לעצור, להאט, ולחפש את המקומות שבהם גבולות אלו מיטשטשים, ובהם מתאפשר עולם פלואידי שאינו מבוסס על הבניות והגדרות ממוסגרות וקבועות.

 

גלריה NOX לאמנות עכשווית

רציף העלייה השנייה 20, נמל יפן

ראשון-חמישי 11:00-18:00

שישי  11:00-15:00

 

 

15.10.19 - 30.11.19
שעות פתיחה:
א - ה:
ו: